Tóth
Péter: Manifesztum
A betű kultúrája
A betű egy olyan műalkotás, mely a fehér papíron, a fekete és fehér
megfelelő arányával képes esztétikus szöveg létrehozására.
Modern kultúránk egy olyan világ szerves része, mely leginkább a
személyes benyomások képi, illetve szóbeli; írásbeli lerögzítésében mutatkozik
meg. Persze vannak olyan kulturális ágak, melyek nem feltétlen a képi világban
keresik a szépséget – mint: az építészet vagy a zene –, de általánosságban
elmondható, hogy túlnyomórészt a kép és a szó az, mely kultúránk hordozója.
Végső soron pedig mindig az íráshoz jutunk el, mivel az írás az, ami képes
arra, hogy a művészeti alkotásokban fellelhető értékeket az ember számára
könnyen, érthetően közvetítse.
Az ember mindig törekedett arra, hogy a gondolatait, vízióit
közvetítse. Ez megmutatkozott már az őskorban is, barlangrajzokban, illetve
egyéb területeken. Ez aztán Egyiptom, Mezopotámia földjén tovább fejlődött.
Egyiptomban eleinte inkább a képi világ volt az, ami dominált, de aztán a
formák mind jobban egyszerűsödtek és egyszerűsödtek, mígnem kialakultak az első
írásformák. Nagyrészt kőfelületre írtak, de gyakori volt az agyag is. A formák
egyszerűsödése magával hozta a szavakat jelölő karakterek szótagokká
alakulását. A mai nyelvek közül a japán kanák hasonlóan szótagjelölők.
Mezopotámia területén már egészen más volt a helyzet, ugyanis ott az
úgynevezett ékírás volt az, ami elterjedt, uralkodóvá vált. Egyiptommal
ellentétben – ahol előszeretettel használták a követ, mint az írás hordozóját
–, Babilon földjén – kő hiányában – inkább az agyagot használták, melybe vagy lapos, négyzetes, vagy hegyesre faragott pálca
segítségével alakították ki az adott jeleket.
Később a Fölközi-tenger nyugati medencéjében uralkodóvá vált a
észak-sémita vagy föníciai írás, amely már hangzókra bontotta fel a nyelvet, de
csak a mássalhangzóknak tulajdonítottak jelentéstartalmat, így ez az abc még
csak a mássalhangzókat tartalmazta. Ilyen írást is lehet a világban találni,
ugyanis a mai arab nyelv is csak a mássalhangzókat jelzi, míg a magánhangzókat
az adott szövegkörnyezetből következtetik ki. (Ez gyakori félreértelmezések
alapja.)
A föníciai írás a kereskedelemnek és a gyarmatosításnak köszönhetően
elterjedt a Földközi-tenger területén, míg a Hettiták által a görögök is
érintkezésbe kerültek vele. A görögök aztán kiegészítették ezt a betűkészletet
a magánhangzórendszerrel, és az így elkészült abc lett az első teljes, egy
adott nyelv összes hangját jelző betűrendszer. A görög betűk hatásai manapság,
Cirill és Metód munkásságának köszönhetően, leginkább Dél- és Kelet-Európában
érezhetők, ahol az ez alapján elkészült abc-ket mind a mai napig használják,
sőt Szerbiában mind a latin, mind a cirill karaktereket használják hivatalosan
is.
A görög abc nem csak keleten, de
nyugaton is érvényesítette hatását, ugyanis a latinok a görög karakterekre
alapozva, azokat átalakítva készítették el a mai abc alapjait. Persze az eltérő
nyelveknek szükségük volt arra, hogy ezt a karaktertáblát a saját nyelvükhöz
igazítsák, így nagyon gyakoriak az eredeti latinban nem meglévő, de az adott
nyelvben használt hang megjelölésére szolgáló, továbbfejlesztett betűk.
Ilyeneket leginkább Európa perifériáin lehet találni, mint az izlandi nyelvben.
A tipográfia, mint fogalom, első megjelenése
Európában a tipográfiáról, mint fogalomról, Európában elsőként Guttenberg János kapcsán beszélhetünk, aki tökéletesítette az európaiak számára a nyomtatás folyamatát. Ekkor alkotta meg a 42 soros Bibliát. A név tükrözi magának a könyvnek a minőségét. Guttenberg a Bibliájában egy-egy oldalra mindig 42 sort használt. Ezenfelül megfigyelhetők Guttenberg esetében olyan, a tipográfiai munka számára alapvető fontosságú gondolatok, melyeket a mai világban sem lenne szabad figyelmen kívül hagyni, ám ezeknek kikerülése, semmibe vétele nagyon gyakori jelenségként tapasztalható.
A betűkről el lehet mondani, hogy az abban a korban uralkodó irányzatot, azaz a gótikát követi. A gótika korában gyakoriak voltak a tört vonalú betűk, melyeknek olvasása nehézkes feladat volt még a gyakorlott olvasók számára is, ám Guttenberg ezeket a betűket, illetve ezek mintáját vette alapul. Alapvető feladatnak tartotta Guttenberg a minél egységesebb szöveget, ezért ő elsősorban a minél egységesebb nagyságú szóközökre törekedett, melynek eredménye az esztétikus könyv alapja lett. Már itt megfigyelhető volt a szöveg között található üres részek hierarchiája: legkisebbnek a szövegköznek kell lennie, aztán nagyobbnak kell lennie a sorköznek, végül a legnagyobbnak mindig a szövegköznek kell lennie. Ezek tömören azok az alapok, melyek alapján a modern tipográfia működik, vagy működnie kellene, de nem elhanyagolhatók azok a problémák sem, amelyek a szövegszerkesztéskor általános jelen vannak, mint a fattyúsorok, illetve a különböző feladatszerepben lévő szövegrészek (feliratok, fülszövegek, fő szövegek, címek, &c.) közötti különbségtétel megoldása, &c.
Európában a tipográfiáról, mint fogalomról, Európában elsőként Guttenberg János kapcsán beszélhetünk, aki tökéletesítette az európaiak számára a nyomtatás folyamatát. Ekkor alkotta meg a 42 soros Bibliát. A név tükrözi magának a könyvnek a minőségét. Guttenberg a Bibliájában egy-egy oldalra mindig 42 sort használt. Ezenfelül megfigyelhetők Guttenberg esetében olyan, a tipográfiai munka számára alapvető fontosságú gondolatok, melyeket a mai világban sem lenne szabad figyelmen kívül hagyni, ám ezeknek kikerülése, semmibe vétele nagyon gyakori jelenségként tapasztalható.
A betűkről el lehet mondani, hogy az abban a korban uralkodó irányzatot, azaz a gótikát követi. A gótika korában gyakoriak voltak a tört vonalú betűk, melyeknek olvasása nehézkes feladat volt még a gyakorlott olvasók számára is, ám Guttenberg ezeket a betűket, illetve ezek mintáját vette alapul. Alapvető feladatnak tartotta Guttenberg a minél egységesebb szöveget, ezért ő elsősorban a minél egységesebb nagyságú szóközökre törekedett, melynek eredménye az esztétikus könyv alapja lett. Már itt megfigyelhető volt a szöveg között található üres részek hierarchiája: legkisebbnek a szövegköznek kell lennie, aztán nagyobbnak kell lennie a sorköznek, végül a legnagyobbnak mindig a szövegköznek kell lennie. Ezek tömören azok az alapok, melyek alapján a modern tipográfia működik, vagy működnie kellene, de nem elhanyagolhatók azok a problémák sem, amelyek a szövegszerkesztéskor általános jelen vannak, mint a fattyúsorok, illetve a különböző feladatszerepben lévő szövegrészek (feliratok, fülszövegek, fő szövegek, címek, &c.) közötti különbségtétel megoldása, &c.
Tipográfiaelmélet és motivációk
Véleményem szerint a tipográfia – egy olyan írott szöveg alapú
kultúrában, mint amilyen az emberé – és annak szépsége, egy szöveg minél
esztétikusabban való megalkotása elengedhetetlenül fontos, hogy ha azt
szeretnénk, hogy a kultúra minél jobban tudjon fejlődni. A jelen írás alapú
kultúrába sajnos alábecsült szerepe van ennek, így gyakran születnek olyan
alkotások, melyekre a benne található szépség, a benne található esztétikai
érték hiányában nem szentelünk figyelmet. Amíg az ember egy könyvet a
borítójáról ítél meg, addig mindenképpen fontos az, hogy foglalkozzunk a minél
jobb és szebb tipográfia eléréséhez szükséges gondolatokkal. Az ilyen
gondolatok elhanyagolásának egyik kezdőpillanata az ipari forradalmat követő,
hanyatló betűkultúra százada volt, amikor olyan betűk, és ezek alapján szövegek
keletkeztek, melyek alapjaikban tekintve nem törődtek a több száz éves
hagyományokkal, azok fejlődési szakaszait semmibe vették.
A tipográfia számomra egy olyan
eszközt jelent, melynek segítségével az általam, vagy mások által papírra
vetett gondolatokat képes lehetek úgy egy olvasó vagy megfigyelő szeme elé tárni,
hogy azok megtekintése esztétikai élményként szolgáljon számára, ez által pedig
– ha nem is az adott szöveg vagy plakát elolvasására, de – az abból nyerhető
információ minimális elnyerésére szolgáljon. Így tehát a tipográfia egyszerre
jelent esztétikai megformálást és az információ átadásának egyik fajtáját: egy
olyan fajtáját, melynek alapvető alkalmazására bárki képes lehet, ha a
Guttenberg munkáiban látható alapelveket követésre érdemesre találnák.
A latin karakterek fejlődésének útja a nyomtatás megjelenésétől kezdve
Az első latin karakterek, amelyek nyomtatásban léteztek, a Guttenberg
által létrehozott gótikus vagy tört vonalú betűk. Mikor a reneszánsz mindinkább
tért nyert, megjelentek az ezeknél egyszerűbb, de még mindig gótikusnak
mondható betűk, melyek már előre jelezték a reneszánsz betűkre gyakorolt
hatását is. Az ilyen, a gótika és a reneszánsz kor között átívelő betűket a szakma
basztard betűknek is szokta nevezni.
Az reneszánsz betűket tekintve elmondhatjuk, hogy éleik
lekerekítettek, a fő- és segédvonalak közötti kontraszt, ez által a betűben
található kontraszt is, minimális, mégis találhatóak a karakterekben annyi
karakterisztika, hogy az adott betűk olvasása ne legyen fárasztó. A velencei
kerek betűk tengelye gyakran erősen dőlt – ez például az ’e’-re is igaz,
nemcsak az ’o’-ra, míg a francia reneszánsz betűknél az ’e’ tengelye már
függőleges. A reneszánsz betűket a kor átvette, leginkább Itáliában, illetve
francia területen alkottak a kor legjobb betűkészítői.
A gótika korában az élek elkezdtek egyre inkább hegyesebbek lenni, a
talpak vonalai is élesen érnek véget. A korban megnőtt a fő- és segédvonalak
vastagsága közötti különbség, ami miatt a betűk karakterisztikája és a betűkben
található kontraszt erősebb lett. A
kerek formák tengelyei már jobban közelítettek a függőlegeshez, mint a
reneszánsz esetében, de teljesen függőleges kerek formákról még itt sem
beszélhetünk.
A klasszicizmus kora tovább vitte a reneszánsz és barokk között
lejátszódó fejlődés menetét, ugyanis az élek itt már teljesen csúcsosak, erős
végződésűek, a segéd- és fővonalak közötti különbség pedig elérte a maximális
szintjét, azaz, míg a fővonalak vastagok, addig a mellékvonalak vastagsága a
lehető legminimálisabb. Gyakori a talpak és egyéb mellékvonalak mindössze
jelzésértékű megléte, gyakran ezek mindössze egy vékony vonalként jelennek meg.
A talpas lineáris betűk kora: A klasszicizmust követően, Napóleon
korában, az egyiptomi hadjáratot követően jelentek meg az egyptienne, vagy
talpas lineáris betűk. Az elnevezés eredete vitatott, a talpas lineáris
elnevezés sokkal jobban illik a típushoz. Jellemzője, hogy a fővonalak és
segédvonalak vastagsága megegyező, így a kontraszt a típuson belül teljesen
hiányzik.
Groteszk betűk kora: Ha a lineáris talpas betűtípusokról levágjuk a
talpakat, akkor megszületik a lineáris, talpnélküli vagy groteszk betű. Angol
hatásra nevezik Szansz szerifnek (talpnélkülinek) is. Jellemzői ugyanazok, mint
a lineáris talpas betűknek, egyedül a talpak hiányoznak. Leginkább
reklámbetűtípusnak szokták használni, mivel hosszabb olvasása – akárcsak a
talpas lineáris betűknek – fárasztó és lassú. Rövid, érdekes szövegek
kiemelésére ellenben tökéletesen alkalmas.
Optima: Első ránézésre az Optima
egy talpnélküli, groteszk betűnek tűnik, de hosszabb megvizsgálás után azt
láthatjuk, hogy azoktól eltérő. Azért is van itt most kiemelt szerepe, mert
ugyan talpnélküli, de nem lineáris, vonalvastagsága változó, ami a betűn belül
megnöveli a kontrasztot, fő- és segédvonalakat azonban nem lehet kinevezni. Az
Optima a nevéből eredően is a talpas és talpnélküli betűk optimális keverékének
készült, de sajnos erről a típusról is elmondható, hogy olvasása nehéz,
hosszabb szövegek szedésére nem alkalmas. Ugyanilyen vonásokat mutat a Pascal
nevű betűtípus.
Kedvenc betűtípusaim
1. Trajan Pro: Reneszánsz típus a modern korból. Alapja a Traianus
oszlopon található vésett betűk, ahogyan a reneszánsz kor kezdetének
betűalkotói számára is a Traianus oszlop nyújtotta az alapot. Az oszlophoz
hasonlóan csak majuszkulákkal rendelkező típus.
2. Museo Sans: Jos Beivunga által 2008-ban készített betű. Nagyrészt
egyszerűsített geometrikus formákra épül, melyek az egyenlő vonalvastagság
miatt tökéletesen illenek egymáshoz.
3. Linux Libertine: Barokk típus, mely a mínusz- és majuszkulák
közötti kis különbségnek köszönhetően arányosabb hatású típus.
4. Minion Pro: A Minion Pro a magyar tipográfia egyik álombetűje: igazán
szép hungarumlautjai vannak, a verzál és kurrens betűkhöz eltérő ékezeteket
metszettek, valamint kurrens számok és kiskapitálisok is tartoznak a készletbe.
5. Optima: Herman Zepf Optimája klasszikus típusok nyomán keletkezett,
mint azok talp nélküli változata.
6. Sabon: A Jan Tschihold által tervezett „Sabon” az első betűtípus,
amelyet kézi szedéshez, egyes betűket öntő Monotype szedéshez és soröntő
szedőgépekhez egyaránt alkalmazhatnak.
7. Helvetica: M. Miedinger Helveticajánál a nagybetűk, a kurrensek és
a számok egyaránt kiegyenlítetten, kellemesen, olvashatóan illeszkednek egymás
mellé.
8. Walbaum: Justus Erich Walbaum antikvája és kurzívja. A kellemes
formájú klasszicista típusok a Didot túlfinomított, konstruált betűinél
statikusabbak és olvashatóbbak.
9. Janson: Avagy Tótfalusi antikva. Magyarországon csak 1955 után vált
lehetővé, hogy megalkossák az első olyan betűsort, amelynél már figyelembe
vették a magyar nyelv ortográfiáját, és azokat a formai és technikai
követelményeket (ékezetes kis és nagybetűk, kettőshangzók stb.), amelyek
előfeltételei a kellemes hatású és jól olvasható magyar nyomdabetűnek. Az új
típus Gábor Pál betűművésznek és a Betűöntöde kollektívájának műve. (Első
Magyar Betűöntöde, Budapest.)
10. Gill: Eric Gill betűművész
tevékenységének tudatossága tükröződik abban, ahogyan lineáris típusát a
négyzetes beosztású papíron megkonstruálta. A betűket előbb ecsettel festette
meg, és csak a tollal, ecsettel történt alapvázlat után illesztette a
betűjeleket geometriai formákba. Ezért Gill lineáris típusai sohasem keltik a
szemlélő számára egy száraz geometriai szemlélettel alkotott betű benyomását.
Bibliográfia
Funke, Fritz: Könyvismeret. Osiris Kiadó, Budapest,
2005.
Gyurgyák János: Szerzők és szerkesztők kézikönyve.
Osiris Kiadó, Budapest, 2005.
Nagy Bence: Ahol a
mikrotipográfia kezdődik. In.: Magyar
grafika, 2005 évf., 2. szám.
Szántó Tibor: A betű. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1982.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel.
Osiris Kiadó, Budapest, 1996.